Esport er lige nu en af verdens hurtigst voksende sportsgrene. Hvis nogen havde fortalt dig for 20-30 år siden, at pengepræmien til en computer turnering ville være på flere millioner, ville du nok havde været skeptisk. Nogle vil sige, at det ingen gang er en sport og påpege, at man skulle stoppe med at drømme og få et rigtigt arbejde.
Men virkeligheden er en anden for tilbage i 2014, hvor verdensmesterskabet i det onlinebaseret computerspil, League of Legends fandt sted, deltog ca. 40.000 mennesker i begivenheden. Hovedpræmien var ligeledes på omkring 7 millioner kr. De bedste eSport-gamere i verden er anno 2020 multimillionærer, med pengepræmier, sponsorater og lønninger, der gør Esport en realitet som levevej.
Det defineres som en elektronisk sport, hvor gamere kan få en karriere og leve af at spille et videospil som f.eks. LoL og CS:GO. Man spiller derfor på et konkurrencedygtigt niveau, men hvordan det præcist foregår, er helt forskelligt fra spil til spil.
Stort set ettvert spil med en vinder og en taber kan defineres som en e-Sport, jo større popularitet spillet har, desto mere konkurrence og præmie muligheder har den professionelle gamer. De fleste populære eSportsevents er holdbaseret spil spillet i ligaer eller turninger i løbet af året, der kulminerer i en final-battle. Nogle af turneringerne er geografisk baseret, hvilket betyder, at europæiske hold møder kun andre europæiske hold i det meste af året. Ligesom, at nordamerikanske hold kun spiller mod andre nordamerikanske hold med videre.
For nylig har udtrykket “e-Sport” været sat i forbindelse med store pengepræmier, sponsorater, turneringer, samt et bredt publikum. I løbet af de seneste år med stigning i online multiplayer og video streaming har eSport industrien vokset eksplosivt. Dette har resulteret i millioner af seere og en stribevis af eSportsstjerner, der spiller turneringer over hele verden. Med deltagelse i e-Sports turneringerne og sponsorater kan man nu tjene penge på sine spillefærdigheder, ligesom mange top professionelle atleter.
I mange lande har støtten til eSporten og turneringerne været stigende, den største støtte kommer fra Sydkorea, hvor eSportsstjerner er idoliseret. Derfor er Sydkorea pt. det største marked inden for eSport, og fungerer som bevis for, at eSport har fået sin egen plads i den moderne verden. Med dedikerede arenaer og fans, der følger de ikoniske atleter, er kulturen omkring videospil ændret, og er nu blevet en acceptabelt tanke og strategi-sport blandt mange.
League of Legends er en af verdens største onlinespil, og har deres helt egne turneringer inden for mange regioner heriblandt Europa, Nordamerika, Korea og Kina. De bedste League of Legends-hold fra hele verdenen deltager i disse turneringer i kampen om 1. pladsen og en kvalifikation til verdensmesterskabet – også kaldet Worlds. League of Legends har i denne sammenhæng lavet en video, som giver et lille indblik i af hvad eSport egentlig er for en størrelse.
Betegnelserne “eSport” og “Gaming” er kommet frem i dagens lys, især med splinternye eSports-hold, der kommer ud af det blå. Lige ser det ud til at være en massiv vækstperiode indenfor eSports-teams. Men alligevel opleves at de to betegnelser “eSport” og “gaming” krydser og overlapper hinanden. For at forstå eSport og hvad udtrykket henviser til, er man nødt til at forstå, hvad “gaming” først og fremmest er. Gaming betyder, at man udfører handlinger i videospil.
Det betyder, at hvis man eksempelvis slapper af, med de mest populære videospil som Fortnite, Apex Legends og LoL. Gaming kan også være, at man spiller gratis spil på ens smartphone. Det kan sammenlignes med professionelle atleter og amatører. Er man professionel, så lever man af sin beskæftigelse. Amatører kan sagtens være dygtigere end professionelle, ligesom en professionel kan være dygtigere end en amatør, forskellen er bare indkomsten. Så hvis man ikke lever af sin beskæftigelse, kan det klassificeres som “gaming”.
eSports er som nævnt forkortet fra udtrykket “Electronic Sports”. Her konkurrerer man på nationalt og internationalt niveau i form af konkurrencer på specifikke multiplayer online videospil, der typisk har teambaserede elementer. Dette kan eksempelvis være DOTA 2 og League of Legends, eller single player-baserede strategiske elementer som Hearthstone eller FIFA.
Her er “fysisk anstrengelse” nøgleordet. Hvorvidt e-Sportsstjerner er fysisk udfordret kan diskuteres, men da videospil er begyndt at blive udsendt på kryds og tværs af flere veletablerede sports-tv kanaler som eksempelvis ESPN. Er der begyndt en stigende accept af den elektroniske sport. Ligesom traditionelle atleter bruger eSport-atleter utallige timer til at mestre deres sport og forbedre deres færdigheder. Nogle spillere har været kendt for at træne i op til 14 timer om dagen. Dette er for at træne deres reflekser og øge deres reaktionstid.
I de senere år har stærkt etableret hold i traditionel sport også hoppet ombord med trenden og hyret deres egne gruppe af spillere. Herhjemme har man eksempelvis oprettet eSuperligaen. eSuperligaen er en helt ny eSport turnering baseret på spillet FIFA 19 og Superligaen. Præmiepuljen er på 365.000 kr. fordelt blandt de otte fodboldklubber, der klarer sig bedst. Udover eSuperligaen, har eksempelvis fodboldklubben FC. København, et samarbejde med Nordisk Film hvor man har oprettet eSports holdet: North, som spiller skydespillet Counter-Strike.
Men er det så en sport? eSport behøver ikke at blive klassificeret som en “rigtig sport” for at være vellykket. Samtidig er der ingen måde at få klassificeret en sport som en rigtig sport. Det bedste, man kan håbe på, er at synspunkterne langsomt begynder at ændre sig, og folk vil begynde at få et mere positivt syn på sporten. Og hvis det ikke var nok, er der dog en mulighed for, at eSports turneringer vil blive tilføjet til OL 2024.
League of Legends er en af de mest populære og bedst etableret titler i eSports. Spillet er et multiplayer online arena hvor spillerne er delt på to hold, hvori man arbejder sammen mod modstanderens hold for at indtage midten af deres base. Spillerne er opsat i 2 lige hold af 3v3 eller 5v5. Hvert hold starter ved modsatte sider af kortet i et område kalde “Spawning Pool”. En kamp bliver vundet når nexus er ødelagt. For at ødelægge en nexus skal hvert bekæmpe sig gennem en serie af tårne. Tårnene er ofte placeret langs en sti til hver base, der betegnes som en Lane. Hver spiller stiger i niveau når man dræber modstandernes mestre og Minions, samt at slå neutrale monstre ihjel. Der er flere baner til begge baser, hvilket betyder at teams vil forsøge at strategisere den bedste tilgang til deres modstanders base.
I League of Legends er den største turnering Worlds (verdensmesterskabet), hvor man kan vinde et ekstrem beløb på mange millioner kroner. For at kvalificere et hold til Worlds, dyster hold i ligaer inden for en række regioner (Europa, Nordamerika, Kina, Korea med flere). Udover Worlds og ligaerne findes der også andre turneringer heriblandt MSI (Mid-Season Invitational), Rift Rivals og All-Star (verdensmesterskabet i 1v1).
Dota 2 ligner spillestilen til Leauge of Legends, men drives af spilfirmaet Valve Software, det samme firma bag Steam Games, altså markedspladsen til pc-spillerne. Selvom spillet har et mindre publikum, omkring 12 millioner, er der lukrative præmiepenge hvis man vinder. I 2018 var præmiepuljen på mere end 144 millioner kroner i The International (verdensmesterskabet i Dota 2).
Som du nok kan høre, er Dota 2 et af de eSports spil, hvor man kan tjene flest penge som professionel eSport atlet. Vi kan være stolte af danske N0tail, som vandt The International i 2018. Han har domineret den internationale scene i Dota 2 i mange år, og er blandt de bedst betalte eSport atleter i 2020.
Counter-Strike: Global Offensive er blandt de mest spillede spil-serier i verden. Spillet bygger på den holdbaserede first person shooter, som blev lanceret tilbage i 1999. Holdene i Counter-Strike består af et hold anti-terrorister som er mod et hold af terrorister i en række runder. Hver rundes vindes ved enten at man fuldfører missonen eller eliminere modstanderholdet. Spillet er så populært at flere lande driver deres egne turneringer, herunder herunder Major League Gaming, ELeague og ESL.
Gennem Overwatch League vil spiludvikler Blizzard og udgiver Activision forsøge at køre det som en traditionel sportsliga med hold og ejerskab, faste årstider og play-off-perioder. Spillet er en first person shooter, men samtidig med et stærkt fokus på holdspil, der indeholder opgaver som at eskortere en last til en destination eller beskytte / angribe centrale punkter på et kort.
Fortnite er kort sagt et online skydespil, hvor 100 spillere hopper ud til en lille ø og derefter bekæmper hinanden, indtil kun en er tilbage. Skjult omkring øen er våben og genstande, herunder rifler, fælder og granatkastere. Spillerne skal bevæge sig selv mens de udforsker landskabet og bygningerne. Det er også muligt at samle ressourcer, der giver spilleren mulighed for at opbygge strukturer, hvor man kan skjule eller forsvare sig selv. Efterhånden som kampen skrider frem, reduceres bane området, så deltagerne tvinges tættere og tættere sammen. Den sidste overlevende er vinderen.
Fortnite var i 2018 en af de mest populære spil, og afholdte turneringer med præmiepuljer til over 100 millioner dollars samlet set. Teknisk set eksisterer der ingen ligaer i Fortnite. Men skaberen af spillet Epic Games afholder jævnligt store turneringer med ekstreme pengepuljer.
Rocket League er et kørende fodbold spil udviklet og udgivet af Psyonix. Spillet er beskrevet som fodbold, men med raketdrevne biler. Der er en til fire spillere tildelt hver af de to hold. Spillet går ud på at bruge de raketdrevne biler til at ramme fodbolden i deres modstanderes mål og score point i løbet af kampen. Rocket League omfatter både singleplayer og multiplayer, som kan spilles offline og online. Opdateringer har muliggjort, at man nu kan ændre reglerne og skabe nye tilstande som ishockey samt basketball.
I Rocket Leauge afholdes der også en lang række turneringer udover spillets liga kaldet RLCS. Her er det muligt at vinde flere millioner kroner.
Fifa er en serie af computerspil udgivet årligt siden 1994. FIFA-serien er udviklet af den amerikanske udgiver Electronic Arts og udviklet af EA Sports. Typisk frigives en ny version sidst på året med opdaterede hold- og spillerdatabaser som nærmest stemmer overens med de aktuelle ligaer i Europa, USA og Sydamerika m.m. Foruden en række nye spilfunktioner samt opdateret grafik og gameplay. FIFA-serien har en årrække været betragtet som det førende fodboldspil på både PC, Playstation og xBox. Det seneste udgivet FIFA spil, FIFA 19 er det nuværende spil, man benytter sig af til turneringer og konkurrencer. Her var FUT Champions Cup 2018 i Bukarest, den største pengepulje på 1.2 mio kr. i 2018. Hvor Donovan Hunt vandt, hovedpræmien på 300.000 kr. og hvor danske, August Agge kom på 5. pladsen og vandt 45.000 kr.
I FIFA findes der en lang række turneringer og udover FUT Champions Cup bør vi også nævne FIFA eWorld Cup, som udlodder flere millioner kroner i præmie. I Danmark er FIFA en af de mest populære eSport spil. Tilbage i 2018 valgte man at lave eSuperligaen, som blev taget super godt imod af den danske befolkning.
Hearthstone er et samlekortspil som spilles via et online en-mod-en tur kampsystem. Spillet kan både foregå offline og online. I offline-tilstand spiller man mod en computerstyret modstander, og i online spiller man mod en virkelig modstander. Spillerne har hver især valgt deres “helt” til at repræsentere dem. Hver “helt” er en karakter som stammer fra spilserien: Warcraft. I Hearthstone har alle spillere en bestemt klasse samt et niveau. Klassen udgør hvilke kort og kræfter der er til hver spiller. Hver enkelt helt i spillet har 30 liv, og hvis man har mistet alle 30 liv, taber an spillet. Man starter spillet med en samling kort, hvis man vil have en større chance for at vinde eller have unikke kræfter, kan man købe en pakke med kort i spillet, eller ved at vinde kort fra kampene.
I 2017 afholdte man verdensmesterskabet i Hearthstone i Amsterdam. her var præmiepuljen 6.000.000 kr. hvor Chen Wei Lin vandt verdensmesterskabet og 1.5 mio. kr. Danskeren, Frederik Høj Nielsen deltog også i Hearthstone verdensmesterskaberne han kom på 14. pladsen, og vandt 150.000 kr.
PUBG er et 2017 online multiplayer overlevelsesspil udviklet og udgivet af PUBG Corporation. I spillet kan der være op til hundrede spillere på øen. Man bruger for våben samt udstyr til at dræbe modstandere samtidig med, at man selv skal undgå at blive dræbt. Baneområdet reduceres over tid, hvilket leder til at deltagerne spiller på et mindre og kaotisk område. Den sidste overlevende spiller eller hold vinder runden. Turneringerne foregår i hold eller individuelt hvor man kæmper mod hinanden. I Berlin afholdte man turneringen: PUBG Global Invitational 2018 hvor pengepræmien var på. 6 mio. kr. Her vandt den kinesiske hold “Oh my God” 2.5 mio kr.
Heroes of the Storm er et multiplayer online kamp arena videospil udviklet og udgivet af Blizzard Entertainment til Microsoft Windows og MacOS. Spillet drejer sig om online 5-mod-5 kampe, der drives gennem Blizzards online gaming service Battle.net. Spillere kan vælge mellem forskellige spiltilstande, som blandt andet spiller mod computerstyrede helte eller andre spillere.I starten er ingen helte permanent tilgængelige; Men senere hen kan spillerne vælge fra listen over helte, der er gratis at bruge. Ved at bruge guldmønter, valutaen i spillet, kan man få permanent adgang til en helt. På få niveauer kan spillerne vælge et talent, der giver en ny evne eller forstærker en eksisterende. Heroes of the Storm understreger vigtigheden af teamwork og planlægning, da en spillers handling kan påvirke hele holdet.
I 2018 afholdte man, Heroes of the Storm Global Championship Grand Finals i USA. Her vandt det koreanske hold “Gen.G” 3 mio. kr. på 2. pladsen møder man danskeren, Kenn Øster Rasmussen der med holdet “Dignitas” vandt 1.2 mio kr.
Starcraft handler om at indsamle mineraler og gas, som skal bruges til konstruktion af bygninger samt træning af nye enheder. Spillet foregår i en fiktiv tidslinje i løbet af løbet af Jordens 25. århundrede, og drejer sig om tre arter, der kæmper for dominans i en fjern del af Mælkevejs Galaksen. Spillet spilles af maksimalt otte mennesker der konkurrerer i en række forskellige spiltilstande, herunder for at bekæmpe hinanden.
Mange af branchens journalister har rost StarCraft som et af de bedste og vigtigste videospil i nutiden. Samtidig har der været positive bemærkninger for StarCraft i forbindelse med udviklingen af real-time strategispil. Med mere end 11 mio. solgte spil over hele verden er StarCraft et af de mest solgte spil til pc’en. StarCrafts mulitplayer funktion er særlig populær i Sydkorea. Her har spillere og hold deltager i turneringer, tjent massevis af penge gennem sponsorater og TV.
Det var først med opblomstringen af Counter Strike, at Esports verden for alvor kom til Danmark. Counter Strike tog danskerne med storm, og lagde gaderne øde for danske teenagere som voksede op i begyndelsen af år 2000. Med indtoget af Counter Strike medførte et enormt marked inden for eSport, hvor man i 2016 ramte et epoke afgørende moment. Her deltog flere danske CS:GO hold som eksempelvis Astralis i flere internationale turneringer og er den dag i dag det bedste CS:GO hold i verden. Man fik også en dansk verdensmester i FIFA 16, August Agge. Esport er som sagt begyndt at etablere sig i Danmark, og har allerede skabt et fast grundlag for mange år frem.
Der afholdes regelmæssige eSportsturneringer I Danmark. Her afholder man den største eSports turnering i København, Copenhagen Games hvert år i påskeferien. I år 17-20 april ved Øksnehallen i København. I år har Copenhagen Games valgt i anledningen af deres 10-års jubilæum at udvide med en eSports turnering i Herning. Eventet finder sted samtidig med eventet i København. I Herning kan kan man deltage i online turneringen CS: Go.
Hvis du nu skal på efterskole, kan du også læse vores artikel om de bedste eSport efterskoler. Efterskoler har siden 2016 tilbudt eSport som linjefag. Her får man lov til at udøve sin hobby på efterskolen. hvor ingen far eller mor er til at forstyrre dig. På efterskolerne får du professionel træning som en rigtig e-sportsstjerne. Hovedparten af skolerne er endda udstyret med det nyeste gaming udstyr så som splinternye gamer stole. Samtidig får sikkert nogle strategiske, samt taktiske elementer med hjem i bagagen, når du er færdig med dit efterskoleophold. Læs eventuelt vores artikel om esport efterskoler, hvor vi henviser til de bedste esport efterskoler.
Dét, som også indikerer, at eSport er fremtidens sport i Danmark er nye tiltag som f.eks. at man har etableret ESD (Det danske forbund for elektronisk sport). Derudover har DBU lavet et e-fodboldlandshold i FIFA, som man har store forventninger til.
TV kanaler som DR Ultra og TV2 Zulu viser også eSport i skærmen hjemme i de danske stuer. DR Ultra forsøger i øjeblikket at gå all-in på Fortnite på grund af TV kanalens yngre målgruppe. Eftersom TV2 Zulu har en lidt anden målgruppe, viser kanalen blandt andet CS:GO til den lidt ældre befolkning. Det er sådan nogle initiativer/tiltag, som i den grad er med til at sætte eSport på landkortet.
Kort sagt er Danmark en af verdens førende lande, når det kommer til eSport. Årsagen til det er et enestående og unikt netværk-infrastruktur, vores kultur og rigdom. Hvis der fortsat kommer nye tiltag til at forbedre eSport scenen i Danmark, er der ingen tvivl om, at Danmark kan forblive en af verdens førende nationer, når det kommer til eSport. Herunder kan du se en video, som fortæller, hvorfor Danmark er en af verdens bedste lande til eSport:
Esport er stadig en relativ ung industri. Lige nu ved vi, at DOTA 2 , Hearthstone, Legends League, CS: GO, Starcraft II og Rocket League m.m. er kommet for at blive. Vi ved, at der er store turneringer, der finder sted over hele verden. Og i de turneringer er der millioner af dollars på spil. Vi ved, at millioner af mennesker enten deltager i arrangementet, ser det på Twitch, YouTube eller via internationale Tv-kanaler. ESports succes har gjort det til en stor forretning for sponsorer, spiludviklere og spillerne selv.
Spørgsmålet er så om fremtiden for eSport lys? Lad os tage et kig på følgende aspekter, der mest sandsynligt vil ændre sig i løbet af de kommende år.
Folk er begyndt at indse, at spille deres yndlingsspil hele dagen lang kan være et værdifuldt forsøg. Pro spillere gør det – hvorfor kan de ikke? De tjener en betydelig indkomst, og har alle de gode sponsorer og får det nyeste tekniske gadgets samt udstyr. Lad os heller ikke glemme, at præmiepuljerne bliver betydeligt større og bedre hvert år. Med flere og flere virksomheder, der smider penge på en sådan progressiv form for sport.
eSports i fremtiden vil have virksomheder, der betaler deres pro-spillere, hvilket igen giver en dyb konkurrenceevne til den elektroniske sport. Et højere konkurrenceniveau svarer til bedre eSports som helhed. Du vil bestemt gerne træne og spille hårdt, fordi pengene er gode, og der er millioner af mennesker, der ser.
Selve strukturen og opbygningen af turneringer og ligaer i de enkelte spil, har i lang tid set som værende uprofessionelt udført. Men eftersom eSport har boomet de seneste par år, drives eSport hold i dag som hvis det var et fodboldhold. Sundhed, motion, teambuilding og det mentale aspekt er noget af det, som eSport verdenen har taget til sig. Det danske CS:GO hold Astralis anses for at være skaberen af den nye tilgang til tingene, fordi deres resultater kommer af forskellige ting. De fabelagtige resultater kommer af en sund kostplan, træning i hverdagen med en professionel træner, teambuilding med Kasper Hvidt (tidligere professionel håndbold målmand) og en sportspsykolog, som tager sig af det mentale.
Og det er netop det, som hele verden nu prøver at efterligne. Esport hold har altså fundet ud af, at hvor god du er til et spil ikke er nok. Det baner vej til en mere professionel sport, som bliver langt mere kontrolleret og tages mere seriøs.
Moderne eSport har kun været en legitim ting i omkring 20 år. Sammenlignet med professionelle sportsgrene, som er omkring 80 år eller mere, så er eSports et relativt nyt. Tænk over, hvordan disse sportsgrene har tilpasset store ændringer, da de gik sammen. Uanset ændringerne forbliver kernen i spillet og reglerne det samme. Esport er unik, fordi det i vid udstrækning afhænger af teknologienes nyskabelser. På bare et års-perspektiv kan spillerne lege via VR-headset og game spil ved hjælp af kun håndens bevægelser. Musen og tastaturet kunne blive forældet. Nyere og bedre spiludstyr kan blive introduceret, hvilket vil gøre spillet hurtigere, mere udfordrende og sjovt. Måske vil dét at være en eSports-spiller faktisk blive et fysisk krævende arbejde. For allerede nu ser vi maskiner/konsoller, som er fysisk krævende! Så det kan snildt være, at en gaming PC og gamer bærbar bliver forældet i løbet af de næste årtier.
Disse er blot nogle af de ting, der helt sikkert kan ske, når man tænker på fremtiden for eSports. Hvem ved? Vi kan måske opdage en ny type teknologi, en ny form for spille-platform, eller en helt ny måde at spille spil på. Fremtiden er lys og fuld af potentiale. Vi kan alle konkludere, at eSports er klar til at sætte et stort aftryk på verdens plan.
Esport defineres som en elektronisk sport, hvor computerspillere kan få en karriere og leve af at spille et videospil. Man spiller derfor på et konkurrencedygtigt niveau, men hvordan det præcist foregår, er helt forskelligt fra spil til spil.
Esport er en sport, idet en karriere inden for eSport kræver samme psykologiske og sociologiske træning som en traditionel sport. Der er ikke et ligeså højt fokus på fysikken, men i dag er fysisk træning flere steder et krav og nødvendighed for at spille på højeste niveau.
Esportsspil som CS:GO, League of Legends, Dota 2, FIFA, VALORANT, Fortnite og Apex Legends er computerspil, som eSportsspillere kan leve af. Spillerne kan tjene flere millioner kroner hvert år ved at skrive kontrakt med et eSportshold og opnå en endnu højere formue ved at vinde præmiepenge.
Siden eSporten kom til verden for flere årtier siden, har op til flere universiteter, organisationer, foreninger, virksomheder mv. udgivet og publiceret undersøgelser omhandlende esporten. En af disse undersøgelser er et studie lavet af Michael G. Wagner fra Department for Interactive Media and Educational Technology Danube University Krems. En af studiets konklusioner var, at holdtræning er mere effektivt end enlig træning, og dermed den ideelle træningsform.
Et andet studie har fokus på eSportsspillernes psykologiske tilstand. Studiet viser, at der er mangel på fokus på den psykologiske træning, og i takt med at flere og flere unge tager eSporten til sig, bliver dette et problem i fremtiden, hvis virksomheder, det offentlige mv. ikke begynder at have fokus på esport og psykologi.
Ricki arbejder som IT- og hardware ekspert for Gamingmagasinet. Elektronik er noget, der har fyldt meget i hans opvækst, og i dag er han ikke mange meter fra at kunne leve af sine IT-kundskaber. For i øjeblikket uddanner han sig som datamatiker med speciale i spilprogrammering. Eftersom han har bygget utallige PC’er gennem tiden, er hans spidskompetence afgjort PC-byg. Derfor ved han stort set alt om de forskellige komponenter, deres specifikationer, og hvad der bør kombineres for et optimeret byg.